Alla inlägg under juni 2013

Av hammarns - 24 juni 2013 21:54

Midsommar ja, vet ni varför vi firar den???

Det har med sommar solståndet att göra, midsommarafton ligger alltid helgen efter sommar solståndet, i år den 21:a juni, vilket alltså var på midsommarafton...

 

Midsommaren i år igen spenderades i Nianfors med 2st hundar + en hundvalp på ca 11v, en katt med 4st ungar som var ca 5v samt 5st barn och 4 vuxna... Ett riktigt familje kollektiv där kaos, ett sprängfyllt kylskåp, bus, lek, ätande och en massa annat möttes... Det är en mycket mysig och mycket trevlig/rolig helg och jag ser redan fram emot nästa års midsommar...

Tack R & E för i år, hoppas på återseende nästa år....

 

Traditioner, vad är det?

"Det som gör det till en tradition  paradoxalt nog, är att vi upphöjer det till en tradition"

Ett talessätt är ju: "En gång är ingen gång, två gånger är en tradition"...

Vad vill jag med detta säga... Ingen aning egentligen utom att midsommar är en mycket trevlig tradition....

 

Mygg, detta djur som man längtar efter i nio månader, skulle nog tro att man glömmer bort dessa små i oktober när det börjar bli mörkt och kallt och man längtar efter ljus och värme..

 


"Myggor är insekter inom ordningen tvåvingar (Diptera) vilka ofta har behandlats som en grupp och klassificerats som underordningen Nematocera. Genetiska studier har visat att denna gruppering är parafyletisk och inte utgör en naturlig grupp.[1] Ännu har ingen fullständig monofyletiskklassificering för gruppen tvåvingar presenterats.[1] Gruppen omfattar bland annat stickmyggorfjädermyggorharkrankarknottsvidknott ochgallmyggor. Gruppen karaktäriseras av tunna, segmenterade antenner och merparten har vattenlevande larver.


Det finns cirka 33 000 arter av myggor[källa behövs] och av dessa är det bara ett fåtal arter som sticker eller biter. I dagligt tal är "myggor" ofta synonymt med stickmyggor vilket är en familj inom gruppen."


Detta är definieringen på detta kryp som kan förstöra många nätter och fina sommar kvällar...

Dessa höll mig vaken en hel natt men vad gör väl det när allt annat är så trevligt och sova kan man ju faktiskt göra någon annan gång, detta gäller dock bara midsommar för jag HATAR verkligen dessa djur/kryp över allt annat på denna jord...

Hade någon diskussion om att små fåglar behöver dessa kryp som mat, men måste dom äta där jag befinner mig.... Känns som att det borde finnas platser där småfåglarna kunde äta och då slipper vi människor störa dom vid matbordet....

 

Denna sång är till dig Pal, lyssna och lär så kan vi göra något trevligt i höst....  



Ha det gott alla....

 

 

Presentation


Jag kommer att skriva vad som faller mig in. Kanske bjuder jag på nåt musik och vintips...

Länkar

Senaste inläggen

Petlovs gästbok

Watch me

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Väder

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards